Wiadomości

Bezpieczny przejazd.

IMG 92837 lipca br. na przejeździe kolejowym Lublin Ponikwoda strażacy brali udział w przygotowaniu nowego spotu na potrzeby kampani społecznej Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj".

    W Polsce jest ponad 13 800 przejazdów kolejowych na których dochodzi rocznie do blisko 250 wypadków z udziałem pojazdów, w których ginie średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „Stop” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Drugi problem stanowią osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w miejscach niedozwolonych, co jest przyczyną blisko 300 wypadków rocznie. Obie kategorie zdarzeń odpowiadają za blisko 80 % wypadków na kolei i prawie 100% ofiar. Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, wg wyliczeń np. Banku Światowego są gigantyczne. Wśród nich są koszty wypłaty odszkodowań, działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, nie wytworzonego przez osobę, która zginęła. Eksperci szacują koszt nagłej śmierci jednej osoby na ponad 2 mln zł. W rezultacie wypadku na przejeździe lub potrącenia pieszego, przeciętne ograniczenie ruchu wynosi ponad 5 godzin – niezbędne dla czynności procesowych prowadzonych przez prokuraturę oraz usunięcie pojazdów, zaś opóźnienia spowodowane pojedynczym zdarzeniem mogą dotyczyć nawet kilkunastu pociągów towarowych i pasażerskich.

„Wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce są prawidłowo oznakowane i zabezpieczone, zatem bezpieczeństwo na nich zależy wyłącznie od poszanowania przepisów o ruchu drogowym – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Stale podnosimy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, instalując nowoczesne urządzenia, szkoląc ludzi czy usprawniając procedury zarządzania, wskutek czego corocznie zmniejszamy ilość wypadków. Nadal jednak niepokoi nas ilość zdarzeń, u podstaw których leżą ignorowanie przepisów ruchu drogowego, pośpiech, czy zwykła ludzka głupota.”

Codziennie na polskie tory wyjeżdża blisko 6 500 pociągów. Punktualność pociągów pasażerskich jest porównywalna z Deutsche Bahn i wynosi 91,3 % za rok 2012. Wypadki na przejazdach i z udziałem pieszych przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych w 2012 r. spowodowały opóźnienia ponad 3 tysięcy pociągów, każdego dnia średnio na prawie 50 minut. Oznacza to, że codziennie prawie 10 pociągów doznaje niemal godzinnego opóźnienia wskutek zdarzeń spowodowanych przez nieostrożnych kierowców lub pieszych.

źródło powyższych informacji: www.bezpieczny-przejazd.pl

    Strażacy bardzo chętnie angażują się w działania profilaktyczne zmierzające do poprawy bezpieczeństwa. Sprzęt jakim obecnie dysponuje Państwowa Straż Pożarna w woj. lubelskim, który jest niezbędny do działań związanych z ratownictwem drogowym pozwala coraz sprawniej docierać do osób poszkodowanych w zdarzeniach komunikacyjnych. Nic jednak nie zastąpi świadomości społeczeństwa o istniejących zagrożeniach oraz właściwego przestrzegania przepisów ruchu drogowego także w odniesieniu do zachowań na przejazdach kolejowych.

    W 2013 roku na terenie woj. lubelskiego doszło do 7 zdarzeń kolejowych, w 2014 roku już do 3 zdarzeń kolejowych wyjeżdżały jednostki ochrony przeciwpożarowej.

tekst/zdjęcia: mł. asp. Tomasz Stachyra KW PSP Lublin

 Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.
 Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.
 Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.
 Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.
 Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.  Bezpieczny przejazd.
 Bezpieczny przejazd.